Zo wil Knokke-Heist winkelstraten komende jaren nieuw leven inblazen.

Datum

De gemeente Knokke-Heist gaat vanaf 1 januari 2020 de leegstandtaks verhogen.
Het doel is om de verhuurder aan te sporen de huurprijs aan te passen aan de realistische vraag van de markt, zodat leegstaande panden sneller een invulling krijgen.
De gemeente maakt bovendien werk van een centrummanager én een duurzaam pop-upbeleid. Oppositiepartij N-VA reageert positief op de plannen.
“De voorbije jaren hebben wij tot vervelens toe om die maatregelen gevraagd”, zegt fractieleidster Cathy Coudyser.
Het gemeentebestuur van Knokke-Heist is duidelijk ambitieus voor hun meerjarenplanning 2020-2025.
Het lijvig dossier telt zo’n 660 pagina’s, maar de komende jaren zal opvallend veel aandacht besteed worden aan de lokale economie.
De voorbije jaren bleek dat Knokke-Heist met een leegstand van boven de 10 procent vaak bóven het West-Vlaams gemiddelde zat.
Daar willen ze in de kustgemeente verandering in brengen.
Het verhogen van de leegstandtaks vanaf 1 januari is slechts één van de maatregelen die daarvoor genomen wordt.

Centrummanager
“Het doel van de verhoging is om verhuurders hun huurprijs te laten aanpassen aan de realistische vraag van de markt, zodat leegstaande panden sneller een invulling kunnen krijgen”, staat in de beleidsnota te lezen.
“Behalve het opvoeren van de taks, bekijken we ook de mogelijkheid om panden tijdelijk te verhuren aan starters aan verminderde prijzen – bijvoorbeeld voor zes maanden.
Het doel daarvan is om die starters uiteindelijk een gevestigde waarde te laten worden.”
Verder maakt het gemeentebestuur ook werk van een werkgroep rond het pop-upbeleid.
Een logische beslissing, aangezien de vele pop-ups tijdens de zomermaanden jaarlijks een schot in de roos zijn.
Eén van de ambities is om dat succes ook in de wintermaanden door te trekken.
Om dat alles te realiseren, overweegt Knokke-Heist de aanstelling van een centrummanager.
Nog opvallend: de komende jaren wil de kustgemeente proactief op zoek gaan naar potentieel interessante handelaars.
Dat zal via verschillende netwerken gebeuren.
“De investeerders of ondernemers zullen eerst gescreend worden om te zien of ze aansluiten bij het imago van Knokke-Heist.
Daarna zullen we hen ons investeringsportfolio bezorgen.
Als ze effectief interesse hebben om zich hier te vestigen, zullen we hen op alle mogelijke manieren steunen.
Het benaderen van die potentiële investeerders kan ondersteund worden door de centrummanager”, staat in de strategische doelstellingen te lezen.

Gouden driehoek
Om het voor investeerders en ondernemers aantrekkelijker te maken, zetten ze in Knokke-Heist de komende jaren extra in op de beleving.
“Het is ons doel om de (handels)beleving in de gemeente te centraliseren”, klinkt het.
“Voor de shopping-ervaring is het belangrijk dat onder andere de fysieke winkels niet te ver uit elkaar liggen.”
Om die reden maakt het gemeentebestuur in de periode 2020-2025 werk van het opnieuw afbakenen van de handelskernen.
Zone A zal de belangrijkste winkelstraten omvatten, in hoofdorde de ‘Gouden Driehoek’ Lippenslaan – Kustlaan – Dumortierlaan, die zal geëxploiteerd worden als een winkelcentrum.
Vervolgens komt de Zone B – met een combinatie handel en wonen – en Zone C – de woonkernen.
Bedoeling is om de Gouden Driehoek in te richten als belevingsstraten met minder auto’s en meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
Voor een concrete invulling en timing is het evenwel nog te vroeg.
Eén van de logische gevolgen van de nieuwe handelskernafbakening, is dat de eerder genoemde leegstandtaksen verschillend zullen zijn per zone. In zone A zal die het hoogst zijn door de impact op de algehele beleving.

Nieuw terrassenbeleid
Aansluitend op die beleving, maken ze in Knokke-Heist werk van een nieuw terrassenbeleid. “Bedoeling is het straatbeeld en de beleving rond de horeca te optimaliseren”, zegt het gemeentebestuur in de meerjarenplanning.
“Het doel blijft evenwel om de uitbaters binnen het opgelegd kader (hoogte parasols, materiaalkeuze, afmetingen) voldoende vrijheid te geven om zich te onderscheiden en de identiteit van de zaak duidelijk te maken.”
In dat kader zal een studie opgesteld worden over het terrassenbeleid en de gevolgen daarvan in andere gemeentes.
Ook de huidige wetgeving, de problematieken en uitdagingen zullen in kaart gebracht worden.

Faciliteitengebouwen
Dat het vormen van een ‘belevingszone’ niet zomaar gebeurt, bewijst de intentie van de gemeente om te investeren in zogeheten ‘faciliteitengebouwen’.
“Om de shoppingervaring te bevorderen, zijn dergelijke gebouwen nodig”, klinkt het.
“Deze maken bijvoorbeeld kinderverzorging, borstvoedingspauze en een sanitaire stop mogelijk.” Daarvoor kijkt de gemeente – zoals het dat de voorbije jaren ook al deed – zelf rond naar strategisch interessante gebouwen die op de markt komen.

Gelukkige oppositie
Bij oppositiepartij N-VA zijn ze opvallend positief over de meerjarenplanning.
“De voorbije jaren hebben wij tot vervelens toe om bovenstaande maatregelen gevraagd”, zegt fractieleidster Cathy Coudyser.
“Vandaag stellen we vast dat, na jarenlang keihard werken en na vele negatieve reacties en percepties te trotseren, dat wij als N-VA vanuit de oppositie meer dan ons steentje bijdragen aan Knokke-Heist.
Wij verleggen wel degelijk de steen in de rivier.”
Coudyser wijst daarvoor naar het programma dat N-VA opstelde in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.
“Wij zullen dus in de toekomst onze rol blijven spelen als oppositie: dit beleidsplan van nabij opvolgen, kijken of de acties en doelstellingen gerealiseerd worden, of dit budgettair evenwicht blijft en of we sommige zaken met constructieve voorstellen moeten bijsturen.
Ons werk is dus nog lang niet af.”