Handelsdriehoek als gezellige vlakte

Datum

De Lippenslaan in Knokke-Heist krijgt de komende jaren een grondige facelift.
“We streven naar een open, gezellige vlakte”, stelt het huidige gemeentebestuur.
Ook de Dumortierlaan en Kustlaan worden onder handen genomen.
De handelsdriehoek krijgt daardoor een nieuwe toekomst.

Hoe staan de partijen daar tegenover?
Men moet zich beginnen afvragen of het gemeentebestuur geen belangen heeft in een of ander studiebureau.
Voor de zoveelste maal is er een studiebureau gecontacteerd voor het uitwerken van ideeën over een nieuwe aanpak van de Lippenslaan, Dumortierlaan en Kustlaan.
Voor details over de vernieuwde handelsdriehoek is het nog te vroeg.
Het gemeentebestuur liet zich al ontvallen dat het de bedoeling is om de drie grootste winkelstraten om te bouwen tot een open, gezellige vlakte, waar voldoende plaats is voor fietsers en wandelaars.
Voor fietsers kan ik begrijpen, maar voor wandelaars? Zelden zie je zulke brede trottoirs.
Het idee kan op heel wat bijval rekenen, aangezien de straten er nu eerder verouderd bijliggen.
Er is in de Lippenslaan nog maar nieuwe asfalt gelegd.

Bij N-VA stellen ze zich evenwel vragen.
Volgens lijsttrekker Cathy Coudyser, komt deze ingreep komt hopeloos te laat.
De N-VA klopt in de gemeenteraad al zes jaar op tafel dat er meer aandacht moet komen voor onze handelskernen.
De leegstand is er in de tussentijd niet op verminderd.
Uit cijfers blijkt dat de leegstand tussen 2012 en 2018 met vier procent is gestegen.

Als er dan nog een winkel bijkomt is het meestal een luxe kledingzaak, waar de jonge werkende burger alleen maar kan naar kijken.
Volgens de N-VA moet de ‘gouden driehoek’ fundamenteel anders ingericht worden met minder auto’s, en als aangename, bruisende en bereikbare winkelbelevingsstraten.
Ook in Heist moet trouwens iets gebeuren om de handelskern weer leefbaar te maken.
We willen de winkelleegstand aanpakken door starters en nieuwe winkelconcepten kansen te geven om een leegstaand pand goedkoper in te huren gedurende het eerste jaar.
Daar kan een gemeente de bemiddelende rol opnemen.
De gemeente heeft wel ingegrepen om een krantenwinkel in Het Zoute te openen.

Randparkings
Bij kartelpartij Groen-sp.a hopen ze vooral dat de vernieuwde straten enkele uren per dag zo veel mogelijk autoluw gemaakt worden.
“Bij voorkeur zelfs volledig autovrij, zoals in de grote steden en gemeenten”, zegt lijsttrekker Luc Lierman.
“Extra openbaar vervoer richting het station of randparkings zou in dat geval zeker welkom zijn.
Net zoals we hopen dat er in de plannen plaats zal zijn voor extra groen. In elk geval moet de handelswijk aangepast worden aan de noden van voetgangers, andersvaliden en fietsers.”

Hoe Groen-sp.a de drie winkelstraten autovrij wil krijgen is mij een raadsel.
Vergeet niet dat Knokke-Heist een meerderheid aan 65-plussers heeft.
Hoe moeten die dan bij een dokter geraken? Hun boodschappen verwezenlijken.
Of wil de partij nog een veelvoud aan golfkarren in het straatbeeld zien verschijnen.
Kortom, bezin eer je begint.

Keuze