Kwaliteit winkelstraten moet omhoog

Datum

Tegen 2019 zou het gemeentebestuur de kwaliteit van de winkelstraten willen verbeteren.
Hiervoor werd 3,4 miljoen euro uitgetrokken. Vooral de gekende Lippenslaan zal een grotere aantrekkingskracht krijgen.
Hoe dat precies gedaan zal worden, wordt zoals gewoonlijk pas later beslist.
De handelaars willen alvast niet dat de Lippenslaan verkeersvrij wordt en ook niet dat er nog meer parkeerplaatsen zouden verdwijnen.
De Lippenslaan is nu zowel een drukke rijweg als dé winkelstraat van het mondaine Knokke, samen met de Kustlaan in het Zoute.
De commercieel-strategische studie die de gemeente liet uitvoeren, zal daarbij als leidraad gebruikt worden.
Een voorstel is om de middenberm in de Lippenslaan weg te nemen en de rijbaan te verleggen.
Een andere optie is de Lippenslaan verkeersvrij maken. Maar alle opties worden nog bekeken door het gemeentebestuur.
"We moeten zorgen dat onze winkelstraten aantrekkelijker worden. Hoe we dat precies gaan doen, wordt nog verder uitg eschreven.
We gaan later met onze definitieve strategie naar buiten komen.
Het gaat erover om de kwaliteit van de Lippenslaan en ook andere winkelstraten te verhogen", zegt burgemeester Leopold Lippens.

Verkeersvrij?
Een verkeersvrije Lippenslaan zien de handelaars alvast niet zitten. Ze zijn ook bevreesd voor het verdere verdwijnen van parkeerplaatsen.
En voor die vrees zijn er wel argumenten te vinden. De huidige rode zone in de Lippenslaan bewijst zijn nut.
Je vind gemakkelijker een parkeerplaats indien je een paar boodschappen moet doen.
Indien ze verkeersvrij gemaakt zou worden waar moet men dan met zijn wagen naartoe? In de parking onder het Verweeplein?
Indien de middenberm verdwijnt zullen er automatisch parkeerplaatsen verdwijnen.
Waarom die ziekelijke drang bij de burgemeester om de haverklap zaken die goed werken willen veranderen.
We delen de mening van slager Ivan Vandycke. Inderdaad als ze de Lippenslaan autovrij maken, dan is de laan ten dode opgeschreven.
Ook nog bredere voetpaden hoeven niet.
De Dumortierlaan is in het verleden al zo aangepakt en is nu dood.
Het was vroeger een gezellige straat met boompjes, nu lijkt het alsof er niemand meer loopt.
En dan is er nog het probleem van de werken. Hoelang gaan deze duren.
De omzet van de winkeliers zal automatisch dalen. Met de kolossale huurprijzen die er moeten betaald worden is het denkbaar dat er faillissementen om de hoek loeren.
Er zijn talloze voorbeelden in Vlaanderen waar wegenwerken een weerslag hadden op de plaatselijke zelfstandigen.
Misschien moeten die geldsommen beter uitbesteed worden aan de staat van de wegen in gans de badstad.
In de Westkapellestraat puilen de wortelen van de bomen door het asfalt. En zo zijn er tal van voorbeelden.