Druktebarometer in Knokke-Heist operationeel

Datum

Het provinciebedrijf Westtoer en Knokke-Heist zijn klaar voor de zomer.
De toeristische sector heeft zich goed voorbereid om de gasten een fijn vakantiegevoel te bezorgen.
Om de Belg extra te informeren en inspireren, organiseert Westtoer een uitnodigende communicatiecampagne.
Enthousiaste kustondernemers presenteren nieuwe formules.
Handig is de kustbrede informatie die bezoekers de actuele situatie in de badplaatsen toont.  

Het coronavirus neemt geen vakantie: wees waakzaam!
In Knokke-Heist blijven de 2de verblijvers deze zomer sowieso altijd welkom.
De dagjestoeristen zullen op piekdagen gespreid worden in ruimte en tijd.  
Het gemeentebestuur wijst er de vakantiegangers uitdrukkelijk op om alle veiligheidsmaatregelen inzake corona en de gemeentelijke dresscode strikt na te leven.
De 24 badkar-houders hebben hun strandzones alvast coronaproof ingericht.
Op het vrije strand garanderen de afgebakende Beach bubbels de nodige social distancing.  

Veilig genieten van zomerse sfeer
Om (potentiële) toeristen een aangename vakantie aan te bieden, zal Knokke-Heist zich optimaal organiseren.
Westtoer en alle kustgemeenten hanteren hiervoor drie instrumenten.
Mobiele telefoondata brengen permanent de situatie in elke badplaats in kaart.
Elke zone krijgt een kleur van donkergroen tot oranje, afhankelijk van de drukte.
Het publiek zal dit live kunnen bekijken via de website van de kust.be
Op basis hiervan kunnen toeristen beslissen naar welke plaats men gaat.
Daarnaast zijn er 101 sensoren op de zeedijken en in de winkelstraten.
Op basis van de gegevens kunnen bezoekers ter plaatse nog beter geïnformeerd worden.
Tot slot wordt een inschatting gemaakt van de verwachte drukte in de komende dagen.
Dit gebeurt via bevragingen door een panel en bij de bezoekers op de kustwebsite, aangevuld met externe databronnen.  
Alle tellingen respecteren de privacy.
De verkregen data worden onmiddellijk omgezet in aantallen.
Er worden geen beelden bewaard, verstuurd of opgeslagen.
Het systeem is sinds zaterdag 27 juni 2020 in werking op het moment waarop ook de kustredders van start gingen. 

Plan je vakantie aan zee
Met uitgebreide informatie helpt Westtoer de potentiële bezoeker om een vakantie aan de Kust te plannen.
De website van de kust.be brengt een overzicht van de strand- en dijkplannen in de badplaatsen.
Ook logeren, activiteiten en het openbaar vervoer komen extra aan bod. 
Via televisie, radio, online kanalen en advertenties in kranten zal Westtoer vanaf 26 juni 2020 breed communiceren.
De campagne nodigt uit om te verblijven aan zee en om de vele troeven van de Kust te ontdekken. Westtoer organiseert de communicatie in Vlaanderen en Franstalig België.
Origineel in Wallonië en Brussel is de samenwerking met Christophe Deborsu, journalist bij RTL.
In het programma ‘Escapade’ brengt hij een tiendelige reeks over de Kust.  

Kust nog altijd topbestemming
Alles wijst erop dat de Kust nog altijd een topbestemming is voor de Belg.
Recent onderzoek bevestigt dat de helft van de Belgen een kustbestemming verkiezen voor hun zomervakantie.
Driekwart van de tweede verblijvers geven aan dat ze hun vakantiewoning of flat meer zullen gebruiken en vier op de tien Belgen plant een daguitstap naar zee de komende maanden.
De campagne mikt niet enkel op de zomer maar ook op het najaar en op de winter.
Het spreiden van de vakantieperiodes in tijd en ruimte is zeker nu erg belangrijk.  

Creatieve nieuwigheden
Een dertigtal kustondernemers maakten van de afgelopen maanden gebruik om originele, creatieve belevingen uit te werken.
Hiervoor volgden ze via Westtoer een traject met storytelling.
Het resultaat van dit traject bewijst hoe veerkrachtig en inventief onze hedendaagse ondernemers zijn.
Het waren moeilijke maanden en toch staan ze klaar met frisse ideeën. 

Keuze