Burgemeester Lippens wil veilige bus havens weg.

donderdag, 25 september, 2003

Als het van de flamboyante Knokse burgemeester Leopold Lippens afhangt, worden binnenkort alle ingerichte bushaltes, de zogenaamde bus havens, in zijn mooie gemeente afgeschaft en stopt de bus bij de halte voortaan gewoon op straat. Bus havens zijn de korte stroken naast de rijweg waar bussen invoegen om reizigers veilig te laten opstappen. 

Een bus die op straat stopt is veiliger, want doet het verkeer vertragen. 
In Amerika moeten de achter komende auto's ook wachten als de bus stopt, zegt Lippens. De Lijn West-Vlaanderen ziet het plan helemaal zitten. 
Maar daardoor moeten wel enkele duizenden bus havens worden heringericht en dat kostgeld, zegt Yvan Bellaert van De Lijn.
Graaf Léopold Lippens is het gebrek aan discipline bij de autobestuurder in Knokke beu. Ze parkeren zonder schroom op de bus havens, in plaats van op onze betaalparkings. 
De bus moet daardoor altijd op de rijweg stoppen en de passagiers moeten zich tussen de auto's wringen om nog te kunnen opstappen. Daarom schaf ik die 20 of 30 bus havens in mijn gemeente af, tegen Pasen moet dat rond zijn. 
Vanaf dan stoppen de bussen maar gewoon op straat. In Amerika is dat ook zo.
En in Brussel stopt de tram toch ook op straat, zegt de burgervader, die de jongste jaren vaak in de VS vertoefde. 

Dat het wachten de automobilisten nog nerveuzer zal maken, interesseert burgemeester Lippens maar matig. 
Ze moeten wachten, punt uit. 
Wat gaan ze anders doen? De buschauffeur een mep geven. 
Dan zullen ze dikke problemen krijgen, stelt de burgervader die en passant snel even een buschauffeur doet stoppen, instapt en hem meldt dat, hij Knokke veiliger zal maken voor de bus.
Fantastisch, mijnheer Lippens, stamelt de chauffeur. 
Buschauffeur Serge die met zijn voertuig aan de halte op het Albertplein staat, ziet het plan dan weer niet zitten.
Wat gebeurt er in de zomer als hier tientallen tegelijk op- en afstappen. Dat neemt minuten in beslag. 
In de zomer staat er nu al, na amper na één minuut, een lange file. De agressie kan enkel maar toenemen

De Lijn positief.

De Lijn West-Vlaanderen vindt het plan interessant. 
Het is een goed plan. Op bepaalde plaatsen is het inderdaad veiliger om geen instulpingen, de bus havens dus te maken, maar net uitstulpingen te voorzien zodat de passagier gemakkelijk vlakbij de toegangsdeur van de bus kan wachten. Het zal het comfort van de reiziger verhogen. De bus moet echter geen auto's laten voorgaan en krijgt dus een héél eind de vrije baan. Het zou ook de stiptheid bevorderen. 
Volgens Bellaert kunnen de uitstulpingen (nvdr. een verbreding van een trottoir bij een halte) wel niet overal. Niet op drukke invalswegen. Daar moet het autoverkeer wel vrije baan krijgen.
Had men dit allemaal niet eerder kunnen weten? 
Er werden intussen honderden miljoenen oude franken uitgegeven voor de aanleg van de bus havens.
Bellaert: Toegegeven, in het verleden hebben we het allemaal wat te eenzijdig aangepakt.
Een her aanleg kan evenwel over een langere termijn gebeuren, bij het normale onderhoud van wegen.