Nieuwsarchief

2017

augustus 12, 2017

Extra veiligheidsmaatregelen voor Vuurwerkfestival

De politie kondigt extra maatregelen aan voor het Vuurwerkfestival dat op 17 augustus van start gaat.
Het gaat vooral om verkeersmaatregelen, maar er komt ook een grote perimeter rond de vuurwerksite.
Het Vuurwerkfestival duurt vijf avonden lang, telkens op het strand ter hoogte van de Meerlaan.
De politie meldt dat elke avond de zone verkeersluw zal worden gemaakt vanaf 20.30 uur.
Vanaf 15 uur is er ook een parkeerverbod in de zone Zeedijk-Albertstrand (tussen de Zeerobbenlaan en Canadasquare west), Meerlaan (tussen de Elizabetlaan en Zeedijk-Albertstrand) en Jozef Nellenslaan (tussen de Zeerobbenlaan en Sterrenlaan).
De politie raadt mensen aan om met het openbaar vervoer naar het festival te komen.
In de Knokkestraat is ter hoogte van de Goudsbloemenlaan een parkeerzone voorzien voor wie toch met de wagen komt.
Een parkeerticket kost twee euro.
De politie meldt ook dat er rond de vuurwerksite op het strand een veiligheidsperimeter voorzien is om de veiligheid van de toeschouwers te garanderen.
De omvang van de perimeter hangt af van de weersomstandigheden.
De strandhulppost ter hoogte van de Zwaluwenlaan zal open zijn van 21 uur tot het einde van het evenement.
Aan de wedstrijd nemen vier verschillende landen deel: Italië (17 augustus), de Filipijnen (19 augustus), Kroatië (21 augustus) en het Verenigd Koninkrijk (23 augustus).
Op vrijdag 25 augustus vindt de prijsuitreiking plaats en sluit België het festival af.

2018

januari 16, 2018

Extra signalisatie aan balkonrotonde.

Na een reeks ongevallen aan de balkonrotonde op het kruispunt van de Natiënlaan met de Dudzelestraat in Knokke, gaat de AWV nu eindelijk extra signalisatie plaatsen.
Volgens de bestuurders is de rotonde slecht verlicht.
Gelukkig staat er een sterke vangrail die drama’s hebben weten te voorkomen. De vangrail is wel helemaal vernield.

Sinds de opening van de rotonde op het kruispunt van de Natiënlaan en Dudzelestraat - eind augustus - zijn er al minstens acht ongevallen gebeurd.
Voor de zoveelste maal was het weer prijs: een wagen reed rechtdoor en belandde in de vangrail.
Bestuurders die slachtoffer werden van het ongeluk, gaven dezelfde verklaring: de weg is slecht verlicht en de balkonrotonde moeilijk zichtbaar.
Ook de signalisatie laat er volgens hen te wensen over.

In beide richtingen komt er extra signalisatie om de rotonde aan te kondigen.
Op definitieve signalisatie is het nog een tijdje wachten.
De maatregelen betekenen echter niet dat AWV schuld bekent.
De rotonde is wel degelijk conform de regels aangelegd. Er zijn dus zeker geen fouten gemaakt.
Wat is dan wel het probleem?
De simpelste verklaring is dat automobilisten vaak te snel komen aangereden.
Extra hindernis is dat de rotonde een beetje in de hoogte ligt. Daardoor zien chauffeurs vaak pas relatief laat dat er een rotonde ligt.

Gps aanpassen

Een ander pijnpunt blijft dat heel wat gps-toestellen na zes maanden nog altijd niet vertrouwd zijn met de nieuwe verkeersomstandigheden.
“Rij rechtdoor”, geeft het toestel aan. Wie dus blindelings zijn gps volgt, komt letterlijk in de vangrail terecht.
De vangrail is ondertussen volledig vernield.
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatste er al betonblokken en verkeersgeleiders om te voorkomen dat de schade nog groter wordt.

augustus 30, 2018

Oplossing voor zout in Leopoldkanaal: extra zoet water

De Vlaamse Waterweg plant maatregelen om het zoutgehalte in het Leopoldkanaal zo snel mogelijk te verlagen.

Door een defect aan de uitwateringsschuiven lekte er de voorbije weken tot tweemaal toe zeewater in het kanaal.
Dat leidde niet alleen tot massale vissterfte in Damme en Heist, ook de lokale landbouwers moeten daardoor de komende tijd een alternatief vinden om hun vee te laten drinken.
Het defect is ondertussen wel volledig hersteld en de dode vissen zullen uit het water gehaald worden.
Er zal nu een ingreep uitgewerkt worden om zoet water van het afleidingskanaal van de Leie over te hevelen naar het Leopoldkanaal.
Dat zou de situatie al ietwat moeten verbeteren.
Op dit moment zijn ook experts bezig met verder onderzoek en het bepalen van de strategie om verdere maatregelen te nemen.

Daarnaast wordt er onderzocht hoe de installatie technisch op punt gezet kan worden om problemen in de toekomst te vermijden.
In afwachting vraagt De Vlaamse Waterweg om voorzichtig te blijven met het water.
“Door het hoge zoutgehalte kan het water schadelijk zijn voor dieren en gewassen”, klinkt het.

2019

januari 7, 2019

Gemeente investeert 35.000 euro in extra veiligheid

Na een reeks ongevallen op balkonrotonde op het kruispunt van de Natiënlaan en de Dudzelestraat, investeert het gemeentebestuur van Knokke-Heist in extra veiligheidsmaatregelen aan de balkonrotonde.
In het verleden gebeurden er al tal van ongevallen door de beperkte zichtbaarheid. 

Begin 2018 maakte het Agentschap Wegen en Verkeer bekend dat er op de rotonde extra signalisatie zou komen.
De aanleiding was een reeks ongevallen die volgens de bestuurders te wijten waren aan de slechte zichtbaarheid.
De balkonrotonde werd mee aangelegd met de A11 en krijgt heel wat autoverkeer te verwerken die van de autosnelweg komen gereden.
Mede door de hoge snelheden zorgde dat voor gevaarlijke verkeerssituaties.
Er is ondertussen al extra signalisatie geplaatst, maar toch was dat voor het gemeentebestuur van Knokke-Heist niet genoeg.
De gemeente is voorstander om op elk van de vertakkingen ‘verlooplichten’ te plaatsen, die chauffeurs aanmanen om hun snelheid te matigen.
Het Agentschap wegen en Verkeer, dat verantwoordelijk is voor die beslissing en plaatsing, wil echter alleen maar aan de uitloop N49/Antwerpen ‘verlooplichten’ voorzien.
“De andere op- en afritten van de rotonde zijn volgens hen overbodig omdat die niet in het verlengde van de autosnelweg liggen, maar wel van lokale wegen”, klinkt het bij de gemeente.
In Knokke-Heist zijn ze echter van oordeel dat alle vier de aftakkingen van de balkonrotonde dezelfde maatregelen moeten krijgen.
“Met het college hebben we uiteindelijk beslist om zelf 35.000 euro uit te trekken om de kosten voor de andere ‘verlooplichten’ op ons te nemen.
Het AWV ging daarmee akkoord”, klinkt het nog.
Binnen afzienbare tijd moet de onveilige verkeerssituatie dus definitief van de baan zijn.